ROMAN CHARITY




was presented
@ Center of 
Contemporary Art 
Diatopos
Nicosia . Cyprus . 
October 2007 



‘Roman Charity’
Maria Lianou creates sculptures, installations and drawings that deal with the mechanisms of fulfilling emotional and sexual desires. ‘Kourotrophoi’ are a series of hybrid nursing and breasts offering appliances intended for mass use.
The term derives from ancient depictions where a usually seated mother nurses her infant. Historically, the depicted ‘Kourotrophoi’ are considered as carriers of protection, food, care and also enlightenment. In the chapter Roman Charity of ‘Memorable Acts and Sayings of the Ancient Romans’ by the historian Valerius Maximus, a young girl nurses secretly her jailed and condemned to starvation father. ¶AAA complete inversion of the typical mother-son model is implemented here. The breasts and the female body are empowered with a political decision of compassion and nourishment that infringes the laws of not only familial hierarchy, but of the state as well, although the atmosphere of the popular depictions of the episode ever since was evidently voyeuristic.
Made primarily of silicone, Maria Lianou's ‘Kourotrophoi’ are offered as therapeutic, erotic substitutes, paradox objects that combine the aura of camp with a mundane, domestic functionality. They invite the viewer to attach to the proffered breasts as another infant, soothing the perpetual wish to return to the primal suckling scene. They constitute portable nurses of erotic inhibitions while simultaneously making apparent the mechanistic process of satisfaction.
The breasts have always been found in the epicenter of the issues of exhibition, demonstration and consumability of the artistic object. Hence they address the problem of the nature and the usefulness of beauty and the distinction between the ‘natural’ product and the cultural, imaginary one. Human breasts of both sexes, as well as those of cattle go through the engineerings of representation within the household scenery: they overflow plastic containers, covered with flowery upholstery like cute innocent delicacies, they are hanging in multiple forms, like rotating bunches for optical and tactile pleasure, until the sacred exoticism of the myths that enlace them is obliterated for the sake of the direct gratification of the viewer/consumer. Condensing the projected wishes of the viewer in effigies of hybrid, available organs, results tο an ironic saturation of the related stereotypes.
The exposed desirable breasts do not belong to a Greco-Roman past anymore, neither to an ecstatic religious experience, neither do they constitute a provocative feminist statement. They are guilt-free, lusty, asexual and always available. Like the frozen chicken and the evaporated milk, they belongs themselves to the earthly, domestic, plastic garden of pleasures.


Despoina Sevasti


‘Roman Charity’
     Η Μαρία Λιανού δημιουργεί γλυπτά, εγκαταστάσεις και σχέδια που πραγματεύονται τους μηχανισμούς εκπλήρωσης συναισθηματικών και σεξουαλικών επιθυμιών. Οι Κουροτρόφοι είναι μια σειρά από υβριδικές συσκευές θηλασμού που προορίζονται για μαζική χρήση.
   Ο όρος προέρχεται από τις προϊστορικές απεικονίσεις όπου καθήμενη συνήθως μητέρα θηλάζει βρέφος. Ιστορικά, οι κουροτρόφοι θεωρούνται φορείς προστασίας, τροφής, φροντίδας και διαφώτισης. Στο επεισόδιο της Ρωμαϊκής Ευσπλαχνίας (Roman Charity) που αναφέρει ο ιστορικός Valerius Maximus, νεαρή λεχώνα κόρη θηλάζει και συντηρεί μυστικά τον φυλακισμένο και καταδικασμένο σε ασιτία πατέρα της. Εδώ πραγματοποιείται μια πλήρης αντιστροφή του τυπικού μοντέλου μητέρας - γιου. Το στήθος και το ίδιο το γυναικείο σώμα ενδυναμώνονται με μια πολιτική απόφαση ευσπλαχνίας και τροφοδότησης που παραβιάζει τους νόμους όχι μόνο της οικογενειακής ιεραρχίας αλλά και της πολιτείας, ενώ ταυτόχρονα η ατμόσφαιρα των πολλαπλών απεικονίσεων του επεισοδίου υπήρξε σαφώς ηδονοβλεπτική.
   Κατασκευασμένες ως επί το πλείστον από σιλικόνη, οι Κουροτρόφοι της Μαρίας Λιανού προσφέρονται ως θεραπευτικά ερωτικά υποκατάστατα, αντικείμενα φετίχ μιας θρησκείας δίχως τη μεγάλη θεά που διανέμει τροφή, ευλογία, ανακούφιση, αθανασία και συγχώρεση. Προσκαλούν τον θεατή να προσκολληθεί στο προτασσόμενο στήθος ως άλλο βρέφος, να ανακουφιστεί από την αέναη επιθυμία επιστροφής στην πρωτογενή συνθήκη του θηλασμού. Τα κατασκευάσματα αυτά παροχής υπηρεσιών αποτελούν φορητούς νοσηλευτές των ερωτικών απωθημένων ενώ ταυτόχρονα κάνουν φανερή τη μηχανιστική διαδικασία της ικανοποίησης.
   Οι μαστοί βρίσκονταν ανέκαθεν στο επίκεντρο του ζητήματος της έκθεσης, της επίδειξης και της αναλωσιμότητας του καλλιτεχνικού αντι-κειμένου. Τίθεται λοιπόν εδώ το πρόβλημα της φύσης και της χρησιμότητας της ομορφιάς και της διάκρισης του φυσικού προϊόντος από το πολιτισμικό, φαντασιακό προϊόν. Μαστοί θηλυκοί, αρσενικοί καθώς φυσικά και εκείνοι των κατ’ εξοχήν γαλακτοφόρων βοοειδών μπαίνουν σε μια βιομηχανική αλυσίδα ανα-παραγωγής οικοσκευών: ξεχειλίζουν μέσα από εύχρηστα πλαστικά δοχεία, καλύπτονται από λουλουδάτη ταπετσαρία ως αθώα χαριτωμένα εδέσματα, κρέμονται σε πολλαπλές εκδοχές ως περιστρεφόμενα τσαμπιά οπτικής και απτικής απόλαυσης ώσπου ο εξωτισμός των μύθων και των απωθημένων που τους περιτυλίγουν να αποκαθηλωθεί προς όφελος της άμεσης τέρψης του θεατή / καταναλωτή. Συμπυκνώνοντας τις προβαλλόμενες επιθυμίες του θεατή σε ομοιώματα υβριδικών - διαθέσιμων οργάνων προκύπτει ένας ειρωνικός κορεσμός των στερεοτύπων που σχετίζονται με το καθένα από αυτά. 
   Το εκτιθέμενο, ποθητό στήθος δεν ανήκει πια σε ένα ελληνορωμαϊκό παρελθόν ούτε σε μια εκστατική θρησκευτική εμπειρία, ούτε αποτελεί μια προκλητική φεμινιστική δήλωση. Είναι απενοχοποιημένο, σφριγηλό, άφυλο και πάντα διαθέσιμο. Όπως τα κατεψυγμένα κοτόπουλα και το γάλα εβαπορέ ανήκει και αυτό στον επίγειο, οικιακό, πλαστικό κήπο των ηδονών.



Δέσποινα Σεβαστή









 2007 / pencil on paper 

[2007/water-colour on paper/020X026cm]





 2007 / objects 





[2007/silicone rubber/porcelain/030X026X020cm]
 
[2007/silicone rubber/plastic/glass/cloth - 020 X 020 X 035 cm]
[2007/epoxy/polyurethane resin/cloth/metal/plastic/silicone tubes
090 X 090 X 400 cm]



2007/Installation view/'Roman Charity'@Centre of Contemporary Art Diatopos/Cyprus
[2007/silicone rubber/metal pipes/metal/plastic rug/180X200X150cm]


[2007/silicone rubber/hair/cloth/polyester resin/ottoman/140X140X120cm]